Search This Blog

Wednesday, April 18, 2012

Sarmalute in foi de vita

Imi plac sarmalutele in orice forma si culoare :) Toate sunt delicioase..Cele din carne de porc, cele din carne de pasare, cele de post cu nuca, cele cu urda, sarmalutele moldovenesti mici cat o nuca, sarmalele ardelenesti cat farfuria, sarmalele de la nunti si cele de la praznice.... cele infasurate in varza murata, in varza dulce, cum le facea mama in frunza de tei sau stevie dar cel mai mult imi plac cele in foi de vita de vie. Si nu puteam sa nu avem pe masa de Paste tocmai aceste minunatii delicioase.

Si acum sa trecem la treaba. Sarmalutele moldovenesti ca la mama acasa sunt putin migaloase dar extrem de gustoase!

Avem nevoie de:


  • 1 kg de carne tocata de porc
  • 1/2 kg de carne tocata de vita
  • 1 kg ceapa
  • 2 morcovi
  • 1 cana si 1/2 de orez
  • 3, 4 oua
  • 2 linguri pasta de tomate sau suc de rosii
  • 1 legatura patrunjel verde
  • doua maini bune de malai
  • sare, piper
  • cimbru, foi de dafin
  • bors acru



Cam 3/4 din cantitatea de ceapa se taie marunt si se pune la calit cu putin ulei. Eu adaug si o cescuta de apa, pentru ca imi place ca ceapa sa fie doar inmuiata nu si prajita.

Cand ceapa a devenit aurie, adaugam morcovul pe care l-am dat prin razatoarea mica.

Lasam pe foc 5 min si apoi adaugam orezul clatit bine in mai multe ape ca sa eliminam toate impuritatile. Adaugam, sare, piper si doua frunze de dafin. Pasta de tomate o desfacem cu putina apa si o adugam peste compozitia din tigaie. Reducem focul la minimum si lasam pe foc pana orezul absoarbe toata apa si incepe sa isi schimbe culoarea.


Acum lasam deoparte sa se raceasca pana ajunge la temperatura camerei.   In acest timp putem sa pregatim foile de vita. Eu nu am avut proaspete ci de la borcan. Asa ca le-am clatit in apa fierbinte ca sa fiu sigura ca nu sunt prea sarate si se si inmoaie ca sa fie mai usor de impaturit. Daca aveti frunze proaspete acestea trebuie oparite prin urmatorul procedeu. Se pune apa cu sare la infierbantat intr-o cratita incapatoare. Cand apa incepe sa fiarba se scufunda frunzele in apa si se lasa sa dea un clocot pana isi schimba culoarea intr-un vedre inchis. Se scurg si se lasa la racit.

Intr-un vas incapator amestecam toate ingredientele: carnea tocata, compozitia cu ceapa, orez si morcov, ouale crude, restul de ceapa cruda tocata marunt, verdeata taiata marunt, condimentele, si doua maini bune de malai. condimentam dupa gust cu sare, piper si cimbru. Dupa ce omogenizam foarte bine compozitia incepem sa impaturim sarmalutele in foile de vita. Punem compozitie cat o nuca pe fiecare frunza si o rasucim iar capetele le bagam in interior.

Dupa ce am terminat si operatiunea impaturire le aranjam in vasul de fiert. Cel mai gustoase ies daca le punem intr-un vas de lut, special pentru sarmale. In tara se gasesc de cumparat la targurile de mestesugari. Aici nu am unul,  dar le-am asezat intr-un vas de ceramica in care am asezat mai intai un pat de varza tocata si apoi am aliniat frumos sarmalutele una langa alta. Peste ele turnam apa cat aproape sa le acopere. Le invelim cu o paturica din frunze de varza. Punem si o folie de aluminiu deasupra si le dam la cuptor la foc potrivit, aprox 180 grade celsius. Dupa o ora indepartam folia de aluminiu.Intr-un castronel dizolvam o lingura de pasta de tomate intr-o jumatate de cana de bors acru, sau cum am facut eu intr-o jumatate de cana de apa in care am dizolvat doua linguri de bors magic. Punem peste sarmalute si picuram si putin ulei deasupra si mai dam o ora la cuptor.

Vor iesi cele mai gustoase sarmalute, care se vor topi in gura! Noi le-am savurat cu mamaliguta calda si smantana. Din pacate stomacul meu are o limita si nu m-a lasat sa le mananc pe toate deodata, desi asa mi-as fi dorit. :)
Daca va mai ramane compozitie de sarmalute si nu mai aveti frunze putei sa umpleti cativa ardei colorati asa cum a am facut eu. Dulceata ardeiului a dat un gust deosebit compozitiei.

Pofta buna la sarmalute modovenesti in foi de vita, ca la mama acasa!

No comments:

Post a Comment